» Blog » Heroes of Might and Magic V Demo
15-04-2006 19:37

Heroes of Might and Magic V Demo

Odsłony: 1

Juz od dwoch dni dostepne jest demo Heroes of Might and Magic V, kolejnej z cyklu gier strategicznych o ktorym kazdy szanujacy sie gracz slyszal. Niezwlocznie demko sciagnalem, zainstalowalem, odpalilem i pogralem, zeby przekonac sie co nowego.

Demko, niestety jest skromniutkie: dwie mapy z kampanii, jedna mapa "wolna" - w cudzyslowiu, bo wybrac mozemy tylko startowy bonus, zaledwie dwa typy miast ktorymi mozna grac (Haven i Inferno), oraz tryb multiplayer w ktorym mozemy rozgrywac jedynie bitwy. Szkoda, moglo byc wiecej. Co prawda juz wczesniej mozna bylo pograc w bete, gdzie byl tylko tryb multiplayer, za to pelny i z wieksza iloscia miast, niestety beta byla jeszcze calkowicie niegrywalna.

Pierwsze co rzuca sie w oczy to poprawiona, w pelni trojwymiarowa grafika. Mape mozna obracac, przyblizac, oddalac i przy wlaczeniu wszystkich bajerow wygalda naprawde bardzo ladnie. Bardzo ladne tez sa rysunki czrow, umiejetnosci (skills) i zdolnosci (abilities) bohatera. Tu nastapily pewne zmiany, nawet jesli niewielkie - do kazdej umiejetnosci przypisane sa trzy zdolnosci, np. w umiejetnosci Dark Magic mamy zdolnosc ktora pozwala rzucac czary takie jak Curse na wszystkich przeciwkow, ale podwojnym kosztem many.

Spore za to zmiany przeszedl widok miasta. Jest jak reszta gry w pelni trojwymiarowy i niemal calkowicie nieczytelny. W HoMM IV miasta byly niezbyt ladne, ale za to na pierwszy rzut oka widac bylo co w nim jest. W HoMM III potrzeba bylo do tego dwoch rzutow oka, ale za to miasta byly naprawde bardzo, bardzo ladne. Aktualnie szybko zorientowac sie co jest w miescie bez zagladania w panel budowania nie sposob, a choc miasta wygladaja lepiej niz w czworce (nietrudne), to IMO do czesci trzeciej to im daleko. Panel budowania z kolei jest calkiem funkcjonalny, w widoku pelnym z ladnie zaznaczonymi zaleznosciami pomiedzy poszczegolnymi budynkami, choc zdecydowanie mniej ladny niz w poprzednich czesciach. Nastapila istotna zmiana w rozwoju miasta: kazdy budynek jaki zbudujemy zwieksza poziom miasta o jeden, a budynki z wyzszych stopni wymagaja odpowiedniego poziomu rozwoju zeby mozna je bylo zbudowac. Juz nie mozna wymaksowac ratusza zeby miec wieksze dochody, a w ogole nie stawiac innych budynkow. Uznaje to za wade, bo teraz kazde miasto bedzie do siebie podobne - zadnego profilowania praktycznie zorbic sie nie da. Mozemy w miescie postawic budynki produkujace siedem roznych rodzajow jednostek, kazda w wersji zwyklej i ulepszonej - czyli powrot do trojki.

Walka taktyczna podobnie wraca do HoMM III. Dawno co prawda w czesc trzecia ani czwarta nie gralem, wiec nie pamietam dokladnie, ale pole bitwy "na oko" jest mniejsze niz w czworce i raczej przypomina wielkoscia to z trojki. Do tego zrezygnowano z wprowadzonej w HoMM IV jednoczesnosci ataku i reakcji wrogiej jednostki. Jak we wczesniejszych czesciach najpierw jedna jednostka zadaje obrazenia, a to co zostanie z drugiej oddaje. Nawet mamy na tacy podane przy przy kursorze ile jednostek zniszczymy w przypadku ataku na ten wlasnie oddzial. Bohater pozostaje poza polem bitwy i rzuca czary, badz atakuje wybrana jednostke (zwykle rzucanie czarow bardziej sie oplaca), sam pozostajac nietykalny. W sumie dwa kroki w tyl - w czworce trzeba bylo w bitwie ostro kombinowac i jedna decyzja, badz jeden czar mogl zmienic wynik bitwy z kompletnej porazki w swietne zwyciestwo. W czesci piatej najwyrazniej powtarza sie sytuacja z czesci trzeciej, gdzie w zasadzie wynik bitwy byl z gory przesadzony (o ile nie gral kompletny nowicjusz) i jedynie straty mogly sie troche roznic.

Po demie pozostaje uczucie niedosytu. Mam wrazenie ze nacisk polozona gra graficzne bajery i wodotryski, calej reszty niemal nie zmieniajac, a wrecz cofajac sie w rozwoju byleby jak najbardziej uproscic rozgrywke i wyeliminowac potrzebe myslenia przy walkach (swoja droga niepokojaca tendecja jaka widze w niejednej z ostatnio wydanych strategii). Narazie nie kupuje, nie przekonalem sie do tej gry. Szczegolnie ze Heroes of Might and Magic IV z wszystkimi dodatkami sa przynajmniej o polowe tansze, a jako strategia daje duzo wiecej satysfakcji.
0
Nikt jeszcze nie poleca tej notki.
Poleć innym tę notkę

Komentarze


Jeszcze nikt nie dodał komentarza.

Komentowanie dostępne jest po zalogowaniu.